четвер, 20 вересня 2018 р.

Тренувальні вправи з теми "Дієприкметник"

Прочитайте. Визначте в кожному реченні дієприкметниковий зворот та означуване ним слово. З'ясуйте: стоїть дієприкметниковий зворот після цього слова чи перед ним.

1. Чудово блищало небо, засіяне зорями (І. Нечуй-Левицький). 2.    Широке рівне плесо віддзеркалювало срібні кучері залитих сяєвом хмар (В. Нестайко). 3. Сумно на небі, повитому в хмари (Дніпрова Чайка). 4. Сниться вночі мені зорями вишите небо (Г. Кириченко). 5. На темному небі нерухомо застигли химерні клаптики хмар, посріблених промінням місяця (Ю. Збанацький).
• Прочитайте речення вголос, правильно їх інтонуючи.

Перепишіть. Підкресліть члени речення. З'ясуйте місце дієприкметникових зворотів стосовно пояснюваних ними слів. Обґрунтуйте розділові знаки.
1. Ще спить земля, укутана снігами (Д. Луценко). 2. Стоїть налитий синню день (М. Паяієнко). 3. Мені ще й досі сниться берег, залитий сонячним огнем (В. Сосюра). 4. 3 золота зіткане сяєво ллється (М. Рильський). 5. Сяйвом переповнені плоди мерехтять, палають, не згасають (Є. Гуцало).
• Підкресліть у словах вивчені орфограми.

Прочитайте прислів'я, визначте в кожному дієприкметниковий зворот. Поясніть, чому звороти не виділені комами. Перебудуйте речення так, щоб звороти потрібно було виділити комами. Чи змінився завдяки такій перебудові зміст речень?

Зразок: З'їдений перед роботою хліб вирощує ледарів. — Хліб, з'їдений перед роботою, вирощує ледарів.
1. Марно втраченого дня не повернеш. 2. Насильно розкрита троянда втрачає аромат. 3. Намальовані фарбою квіти живуть найдовше. 4. І тисяча мудреців не дістане кинутий дурнем у криницю камінь.
• У записаних реченнях підкресліть дієприкметникові звороти. Якими членами речення вони є?
• Записані речення прочитайте, правильно їх інтонуючи.
• Позначте в словах вивчені орфограми.

Перепишіть, на місці крапок уписуючи дібрані з довідки дієприкметникові звороти. З'ясуйте місце зворотів стосовно означуваних ними слів. Розставте розділові знаки.
1. Хліб ... м'якший від краденого бублика. 2. ... хліб не смакує. 3. Наука — як криниця ... . 4. ... знання схожі на полову. 5. Робота ... рідко вдається. 6. Сорочка ... не буде носитися. 7. ... чоботи добре й носяться.
Довідка: Викопана голкою. Відкладена на завтра. Викроєна за чужими порадами. Добре зшиті. Убиті в голову. Чужим ножем краяний. Зароблений працею.
• Записані речення прочитайте, правильно інтонуючи.

Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Дієприкметникові звороти підкресліть.
1. Раз добром нагріте серце вік не прохолоне (Т. Шевченко). 2. А думи в слово перелиті і після тебе будуть жить (М. Луків). 3. Запам'ятати хочу кожне слово почуте десь зненацька, випадково (Д. Луценко). 4. Народжене у муках слово запам'ятається чи ні? (Л. Дмитерко). 5. Існують прекрасні дороги націлені на перемоги (П.Осадчук).

Часто дієприкметниковий зворот стоїть не безпосередньо після означуваного ним слова. Він може бути відділений від цього слова іншими словами. У такому випадку зворот теж виділяємо комами: Ходить хмара над березами, блискавками підперезана (В. Кочевський).
Якщо два чи більше дієприкметникових звороти стоять поруч, розділові знаки ставимо між ними так само, як між однорідними членами речення: Геній — це великий талант, помножений на каторжну працю, поділений на безжалісну втому (Античний вислів).
 
 З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова. Утворені речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків.
• Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу та світлу.
• Хмарини розкошують у блакитному небі. Вони розмлоєні останнім теплом осені.
• Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене запашними плодами.

♦ Записані речення прочитайте, дотримуючи правильної інтонації.
♦ Перебудуйте записані речення так, щоб не виділяти дієприкметниковий зворот комами.
Дайте назву ілюстрації, уживаючи якнайдовший дієприкметниковий зворот.

Перепишіть, розставте пропущені розділові знаки. Дієприкметникові звороти підкресліть.
 1. Вгорі цвіте блакить усіяна хмарками (В. Сосюра). 2. Ткану зорями теплу хустину ніч на тихе село одягла (Т. Масенко). 3. Бриніла тиша плетена зірками (І. Драч). 4. Давно вже море ночі залилв натомлене денним трудом село (М. Рильський). 5. Сплять, сивиною закутані гори (Б.Дегтярьов).
Розкажіть про зображене на листівці Д. Беккера. Уживайте дієприкметникові звороти. У якому стилі ви складатимете висловлювання? Чому?


Поспостерігайте за мовленням своїх однолітків і дорослих. Як часто вони вживають дієприкметникові звороти? Про що це, на вашу думку, свідчить?

Дієприкметники і дієприкметникові звороти широко вживаються у текстах художнього та публіцистичного стилів. Властивість дієприкметника передавати ознаку предмета за дією є виразним художнім засобом.
У розмовно-побутовому стилі дієприкметники та дієприкметникові звороти вживаються рідко.


 Виділені частини складних речень замініть дієприкметниковими зворотами. Перебудовані речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків.
Зразок: Стрічатиме нас деревце, яке ми посадили в юності.— Стрічатиме нас деревце, посаджене нами в юності.
1. Зневажена тобою рідна мова — немов діброва,яку знищив вогонь. 2. Поет стає корінням лісу, який називають народ. 3. В історії є постаті, про які люди забули. 4. Вірте кожному слову, яке ви від мене почули!



Немає коментарів:

Дописати коментар