понеділок, 25 лютого 2019 р.

М.Коцюбинський "Дорогою ціною", 8 клас

Матеріали до літературного диктанту за повістю М. Коцюбинського. «Дорогою ціною»


   Пролог

1.     Про які часи розповідається в творі? (30 рр. ХІХ ст.)

2.     З якою твариною автор порівнює український народ? (З диким туром.)

3.     Яку місцевість має на увазі М. Коцюбинський, коли говорить про «гніздо в Туреччині»? (Йдеться про Задунайську Січ.)

4.     Чого найбільше боялись пани? (Неспокійного, вільнолюбного духу народного.)

5.     Хто стояв на чатах на півдні Бессарабії? (Панське військо.)

6.     Як панство стимулювало козаків, щоб ті ловили втікачів? ( Платили за кожного певну суму.)

7.     Яка доля очікувала нещасних, яким не вдалося покинути рідний край? (Оддавали в некрути, заслано в Сибір, катовано канчуками.)

8.     Чого ж міг сподіватися від пана повернутий втікач? ( Ще жорстокішої експлуатації.)

9.     З чим порівнює автор «вкраїнське селянство», що тікало у вільні степи?( З талими водами під подихом весни.)

10.  Як називається цей художній засіб? ( Порівняння, художній паралелізм.)

11.  Як ви розумієте назву твору? ( «Хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні – то полягти кістками на вічний спочинок».)



І глава

1.З якої причини Остап Мандрика тікає з рідного села? (Пішов проти пана.)

2. Яким чином Соломія переправляє коханого на той бік  річки? (Човном, який залишив на березі дід.)

3. Які почуття переживав Остап, покидаючи рідне село? (Його обгорнув жаль за батьківщиною.)

4. Хто посіяв смуток у душі ще маленького Остапа і розповів про волю? (Дід виховав хлопця у давніх традиціях, опоетизував це слово.)

5. Хто такі емісари і з якою метою вони приїздили з Січі? (Агітатори, які пропонували селянам переїзд на вільні землі.)

6. Які думки приходять в голову Остапа? Про що він мріє? (Що він стане вільним козаком і разом з побратимами звільнить дідуся і Соломію.)

7. Чому Соломія вирішує приєднатися до Остапа? ( ому що все їй противне: і чоловік – нелюб, і панщина; вона дуже кохає парубка.)

8. Яку народну приказку згадує Соломія? (При своїй небозі добре і в дорозі.)

9. Чому, прокинувшись, Остап сміявся з Соломії? (Довге волосся дівчини повисмикувалось з –під очіпка під час сну, і вона перестала бути схожою на парубка.)

10. Яке рішення стосовно свого довгого волосся приймає дівчина? (Рішуче просить хлопця обрізати його.)

11. Який художній засіб використовує М. Коцюбинський, описуючи волосся, що падає з плечей? (Порівняння.)

12. Яке нове ім’я отримала Соломія? (Семен.)



ІІ глава

1. У якій місцевості розпочинається дія другої глави? (Біля річки Дунай.)

2. Яким прізвиськом називають парубка по імені Іван? (Котигорошком.)

3. Чого найбільше боялись втікачі, що ховались в урвищі? (Козацьких пікетів, що вартували таких, як вони.)

4. Від якого лиха втік з дому Іван? (Не так од панщини, як від лютої жінки, що його била.)

5. В яких умовах люди чекали перевозу? (Всі були мокрі, не могли рухатись, щоб не привертати увагу, дуже боялися будь – яких  звуків.)

6. Яка подія трапилася перед самою переправою? ( На втікачів наскочила козацька сторожа.)

7. Чи вдалося Остапові з Соломією переправитись через річку? ( Ні, вони відстали від човнів під час сутички з козаками.)

8. Хто обіцяв допомогу втікачам? ( Один мірошник з – над Пруту.)

9. Який план запропонував молодятам  Яким? (Зв’язати невеличкий пліт і переплисти у плавні.)

10. Що за дивна картина явилася перед Остапом і Соломією? ( Горіли плавні.)

11. Як парубок і дівчина опинилися за кордоном? ( На плоті перепливли річку, зістрибнули вже на іншому березі.)

12. Що трапляється з героями наприкінці другої глави? ( В Остапа влучив козак і поранив його.)



ІІІ глава

1.Які заходи ужила Соломія, щоб допомогти пораненому Остапові? ( Тісно зав’язала рану ,зупинивши кровотечу.)

2. З якою метою Соломія покидає заслаблого Остапа ? ( Пішла в розвідку шукати дорогу.)

3. Який вид опису використовує М. Коцюбинський під час подорожі Соломії? ( Пейзаж.)

4. Яка жахлива думка раптово прийшла на думку дівчині? (Що вона може не знайти Остапа, бо ніяк не позначала своєї дороги.)

5.  Чому на шляху Соломії траплялося багато живих істот? (Бо горіли плавні, і тварини тікали від вогню.)

6. Який гість чекав на Остапа, знесиленого пропасницею? ( Голодний вовк.)

7.  Кого згадує в тяжку хвилину парубок? (Котигорошка.)

8. Чи боявся Остап смерті? ( Ні.)

9. До кого були звернені думки вмираючого втікача? (До дідуся та до Соломії.)

10. Яке рішення приймає Остап ? (Щоб там не було, він хоче жити; починає повзти.)

11.Оптимістичним чи песимістичним можна назвати фінал третьої глави? (Оптимістичним.)



IV глава

1.     До кого звертається по допомогу Соломія? (До циганської родини, що жила на виселку.)

2.     У якому вигляді з’являється перед читачем дівчина на початку цієї глави? (Бліда, простоволоса, у подертій брудній одежі, з червоними, наляканими, страшними очима.)

3.     Який вид  опису використовує М.Коцюбинський, коли змальовує стару циганку? (Портрет.)

4.     Як циганка лікувала Остапа? (Поїла зіллям, перев’язувала рану, зігрівала теплом, поїла козячим молоком.)

5.     На якому музичному інструменті майстерно грав Гіца? (На скрипці.)

6.     Що в цей час робили його родичі? (Пускалися в танок.)

7.      Про який циганський «промисел» здогадувався Остап? ( Що цигани займаються розбоєм та грабежем.)

8.     Яка пригода сталася, що «сколошкала усе циганське кодло»? (Гіца був поранений, неспокійний.)

9.     За яку роботу взялася Соломія? (Перемивала вовну у заможного болгарина.)

10.   Чи вдалося їй назбирати трохи грошей? (Ні, бо Гіца почав їх відбирати у неї.)

11.   Чому Остап був заарештований? (Бо перебував в одній хаті зі злодіями і грабіжниками.)



V глава

1.З якими почуттями Соломія пішла купувати Остапові теплу одежу? (Зростала певність, що все скінчиться добре, і вона зазнає щасливого життя.)

2. Кого жінка зустріла на базарі? (Котигорошка.)

3. Яку історію розповів їй чоловік? (Про те ,як він добре влаштувався у румуна і куди його кличе Савка.)

4. Що ж сталося у циганській оселі? (Циган разом з Остапом заарештували.)

5. Де жінка знайшла свого коханого? (У конаку- поліцейській дільниці.)

6. Чим загрожував жовнір? (Що відішле Остапа до хазяїна на батьківщину.)

7.  За допомогою чого Соломія могла б врятувати Остапа?( Якщо б дала бакшиш – хабар.)

8.  Який план розробила Соломія, щоб врятувати парубка? (Під час перевозу хотіла відбити чоловіка, придбавши в румунів рушниці для себе і Івана.)

9. За допомогою чого Соломія передала потрібну інформацію для Остапа?  (За допомогою пісні.)

10. Чим закінчується сутичка з турками ? (Іван і Соломія загинули, Остап залишився живим. )

11. Поясніть, у чому полягає трагізм тогочасної долі волелюбного українського народу? ( Люди не мали можливості жити і працювати для себе, а не для пана.)

Немає коментарів:

Дописати коментар