понеділок, 1 лютого 2016 р.

Використання   інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури: методичний аспект
Радьо Людмила Несторівна,
заступник директора навчально-виховного комплексу
«Великобірківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -
гімназія імені Степана Балея»,
кандидат філологічних наук

План
1.    Поняття «інформаційно-комунікаційні технології» в контексті сучасної освіти.
2.    ІКТ-компетентність педагога.
3.    Види ІКТ та шляхи їх використання на уроках української мови та літератури.
4.    Особливості побудови уроку з використанням ІКТ.

У лекції висвітлено особливості інформаційно-комунікаційних технологій, вказано на їхню  актуальність, окреслено їх види та можливі перспективи використання на уроках української мови та літератури, запропоновано структуру ІКТ-компетентності вчителя, розкрито фактори, які необхідно враховувати під час підготовки уроку з комп’ютерною підтримкою, подано орієнтовну схему побудови уроку з використанням ІКТ.

Ключові слова: віртуальна екскурсія, електронні словники, інформаційно-комунікаційні технології, ІКТ-компетентність учителя, інформаційна культура, мультимедіа, педагогічний програмний засіб, презентація, прикладна програма


1. Поняття «інформаційно-комунікаційні технології» в контексті сучасної освіти.
Термін «інформаційно-комунікаційні технології» вперше було використано в 1997 році у доповіді Денніса Стівенсона для уряду Великобританії, який посприяв створенню нового Національного навчального плану Великої Британії в 2000 році. У сучасному розумінні – це технології, пов'язані зі створенням, збереженням, передачею, обробкою та управлінням інформацією. Цей часто вживаний термін обєднує всі технології, що використовуються для спілкування та роботи з інформацією. Таким чином, до ІКТ у сучасному навчальному процесі зараховують апаратні засоби (комп'ютери, планшети, сервери тощо) та програмне забезпечення (операційні системи, мережеві протоколи, пошукові системи тощо). 
Інформатизація освітнього процесу є одним із важливих шляхів пізнання світу та науки і посідає провідне місце в реформі освіти України. У педагогіці поняття «інформаційні навчальні технології» – не нове.  Усі педагогічні технології належать до інформаційних, адже будь-який навчальний процес – це передача інформації стосовно певної предметної галузі знань.
         Одним із важливих напрямків розвитку інформатизації освіти є нові комп’ютерні технології. Інтерактивність, інтенсифікація процесу навчання, зворотній зв'язок – помітні переваги цих технологій, котрі зумовили необхідність їх застосування у різних галузях людської діяльності, насамперед у тих, які пов'язані з  професійною підготовкою. За останні кільканадцять років зросла кількість досліджень, предметом яких стало використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі. Цій темі в Україні присвячені дослідження таких науковців, як   В.Ю. Биков, Я.В. Булахова, О.М. Бондаренко, В.Ф. Заболотний, Г.О. Козлакова, О.А. Міщенко, О.П. Пінчук, О.В. Шестопал, О.М. Леонтьєв, М.А. Менчинська, В.О. Моляко, М.М. Скаткін, В.А. Семиченко, Н.Ф. Тализіна, Д.О. Тхоржевський, Т.С. Яценко та інші.
Сучасний учитель повинен використовувати нові технології та методи подачі інформації. Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезний обсяг інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю й захопленням працювала на уроці, бачила результати своєї праці й могла  їх оцінити. Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі й комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та особистісно орієнтованим (детальніше на сайті Osvita.ua, режим доступу: http://osvita.ua/school/method/technol/6804/).
 Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як під час підготовки до  уроку, так і в процесі навчання: під час пояснення нового матеріалу, закріплення, повторення, контролю. Комп'ютер – багатофункціональний засіб навчання, а тому може виконувати різні функції.



2.     ІКТ- компетентність педагога
Виокремлення ІКТ-компетентності як окремої складової професійної компетентності вчителя обумовлено активним використання ІКТ у всіх сферах людської діяльності, зокрема в освіті.
У науковій літературі поняття ІКТ-компетентності має різноманітне трактування. Наприклад, О.М. Шилова та М.Б. Лебедєва зазначають, що ІКТ-компетентність – це  здатність індивіда вирішувати навчальні, життєві, професійні завдання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. 

Методичні джерела пропонують певну градацію вчителів, що використовують комп’ютер у своїй роботі (Схема 3). При цьому чітко можна виділити п’ять рівнів такого користувача.


*    Рівень першийВИСОКИЙ СТАРТ. Використання комп’ютера в якості «друкарської машинки з пам’яттю»; більш-менш регулярна підготовка з допомогою Ms Word найпростіших дидактичних матеріалів, планів уроків, планування тощо; створення списків і картотек, шаблонових форм; створення схем чи малюнків  у програмі Paint; формування адекватного ставлення до робіт учнів, створених у комп’ютерному вигляді; елементарна систематизація документів у домашньому комп’ютері.
*    Рівень другийВІДКРИТТЯ МОЖЛИВОСТЕЙ. Досягнення цього рівня нерозривно пов’язане з виходом в Інтернет. Можливе виділення проміжного етапу – знайомство з тематичним навчальним програмним забезпеченням. Використання комп’ютера на уроках і в позаурочній діяльності створює педагогу славу людини передової й прогресивної. Учні з більшою повагою ставляться до вчителів, які володіють комп’ютером, зростає авторитет такого педагога і в очах колег. Саме на цьому етапі вчитель починає залучати своїх учнів до участі в дистанційних олімпіадах і конкурсах.
*    Рівень третійНА ШЛЯХУ ДО ТВОРЧОСТІ. Вчитель починає опановувати технології «творіння»: йому стають доступними основні елементи програм MS PowerPoint, MS FrontPage, MS Publisher. До руки педагога потрапляють інструменти, використовуючи анімаційні можливості яких, він істотно може підвищити ефективність свого заняття. До застосування цих програм на уроці  педагог уже починає виступати авторитетним консультантом у навчальних проектах. Для третього рівня характерні також спроби створення електронної бібліотеки викладача й проектів з написанням декількома педагогами загального навчального посібника.
*    Рівень четвертийПЕРШІ УРОКИ. Поступово нові інформаційні технології починають з’являтись  і на уроці. Важливо, що для  вчителя вже практично неможливий рух у зворотний бік. Навпаки, виникає проблема систематизації створюваного матеріалу вже на якісно новому рівні.
*    Рівень п’ятийПОШУКИ СИСТЕМИ. Для педагога стає професійно необхідним навчитися сполучати власний викладацький стиль із тими технічними можливостями, які надають йому нові інформаційні технології.

3.     Види ІКТ та шляхи їх використання на уроках української мови та літератури.
Нові інформаційні технології навчання – це технології, в основу яких покладено використання комп’ютерних навчальних програм, електронних посібників і підручників, що забезпечують інтерактивний програмно-методичний супровід навчального процесу і є однією з форм реалізації мети та змісту сучасної парадигми гуманізованої освіти.
Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання), надають кожному учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.
Комп’ютерні засоби навчання, які доцільно використовувати на уроках словесності:
*    електронні словники
*    статичні таблиці
*    динамічні таблиці
*    літературні портрети
*    віртуальні екскурсії
*    тестові завдання
*    презентації
*    публікації в програмі Мs Рublisher  (буклети, візитки, листівки)
*    педагогічні програмні засоби (ППЗ)
Електронні словники мають низку очевидних та істотних переваг у порівнянні зі словниками традиційними.  На одному компакт-диску міститься інформація, яка зберігатиметься в декількох томах книжкового словника. Сучасні електронні словники не тільки значно перевершують за обсягом книжкові, а й дають можливість знайти потрібне слово або словосполучення за кілька секунд. Електронне видання «Словники України» складається з п’яти словникових підсистем-модулів: словозміни, транскрипції, синонімії, антонімії та фразеології. Основа генерального реєстру становит близько 258 тис. слів (детальніше – див. додаток 1)
На уроках української мови під час вивчення тем з лексикології та фразеології цей універсальний електронний ресурс  сприяє швидкому та якісному виконанню вправ, умова яких передбачає добір лексичних чи контекстуальних синонімів, укладання синонімічних рядів, з’ясування лексичного значення слів, добір антонімів, наявність фразеологічних зворотів з певним ключовим словом, виявлення фразеологічних синонімів та антонімів тощо. На рисунку 1 ми бачимо відкритий модуль «Синонімія».  До слова «вітер» запропоновано 17 синонімів (у т.ч. поетичних, застарілих, діалектних, маловживаних), а, отже, виконання цього виду роботи істотно збільшує активний словниковий запас школярів.

Не менш цікавою є робота у модулі «Фразеологія», адже фразеологізми роблять мовлення колоритнішим, багатшим, надають йому різних емоційних відтінків, свідчать про високий рівень мовленнєвої компетентності учня.  На рисунку 2 ми бачимо відкритий модуль «Фразеологія». Зі словом «вітер» укладачі пропонують 96 фразеологічних одиниць, кожна з яких має своє значення.
Рисунок 2. Інтегрована лексикографічна система «Словники України».  Модуль «Фразеологія»

         Статичні чи динамічні таблиці  ефективний засіб навчання за наявності мультимедійної дошки чи проектора. Динамічні таблиці допомагають учням зрозуміти процес «народження» і функціонування правила: потрібні елементи з’являються і зникають, рухаються, збільшуються, пересуваються; іноді для створення бажаного ефекту застосовується звукове оформлення, анімаційні вставки тощо. Матеріал підібраний з орієнтацією на асоціативне, образне мислення учнів, що дає змогу швидко запам’ятати та якісно застосувати набуті знання (додаток 2).
         Літературний портрет – це мультимедійний проект, що містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо- та відео-фрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно і яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях митця. Літературні портрети тепер доступні  як на СD-дисках, так і на окремих сайтах чи в електронних літературних часописах (http://www.ukrlitzno.com.ua/; http://www.ukrlib.com.uahttp://litakcent.com/; http://edm.retejo.info/literaturni-chasopy...oju-v-interneti тощо). Їх перегляд наближає до читача епоху, у якій жив і творив митець, покращує розуміння його творчості, суспільних та естетичних поглядів, сприяє активізації мислення школярів,  пошуковій та дослідницькій роботі, формуванню читацької компетентності.
Віртуальні екскурсії – одна з найцікавіших форм роботи на уроках української літератури, особливо доречна на вступних уроках під час ознайомлення з життям письменника, його творчим доробком, адже реальна екскурсія часто неможлива. Це можуть бути екскурсії до меморіальних музеїв (наприклад, http://www.youtube.com/watch?v=XuEwaANlxAE; http://lesiaukrainka.crimea.ua), до музеїв університетів та академій (наприклад, http://kampot.org.ua/ukraine/traducii_ta_zvuchai/zvuchai/) тощо. Однак вчителю необхідно продумати систему запитань та завдань, з якими учні працюватимуть після перегляду відео, націлювати їх на виокремлення основного у відеосюжеті, щоб покращити запам’ятовування окремих фактів, біографічних відомостей тощо.
Тестові завдання краще готувати у спеціальних програмах, це допоможе вчителю збільшити кількість варіантів (адже тестова програма змінює послідовність появи запитань і варіантів відповідей), строго регламентувати час і об’єктивно оцінити всіх учнів. Звичайно, якщо у класі наявна інтерактивна дошка чи проектор з екраном, то можна укладати тести й без спеціальної компютерної програми. За таких умов потрібно висвітлити тести на екрані, і учні зможуть їх виконувати (наприклад, під час навчального аудіювання). Щоправда, у цьому випадку суттєво зменшиться ступінь самостійності виконання тестів, адже варіант один, і учні зможуть запозичити як правильні, так і неправильні відповіді один в одного. Виконання тестів за допомогою компютера виключає таку можливість, оскільки перед учнями питання зявлятимуться в різній послідовності. Учень, який працює за компютером, бачить час, який затрачений, правильну чи неправильну відповідь він обрав, а після виконання завдань – свій результат. На рисунку 3 помітно, що на початку 2-ї хвилини учень неправильно відповідає на чергове запитання і бачить, що цим погіршив свій результат.

За допомогою тестової програми вчитель може швидко й обєктивно перевірити якість знань і рівень мовної компетентності учнів.
Мультимедійна презентація – це програма, яка може містити текстові матеріали, фотографії, малюнки, слайд-шоу, звукове оформлення і дикторський супровід, відеофрагменти і анімацію. Створення презентації – це ефективний методичний прийом, що допомагає в цікавій формі узагальнювати, відпрацьовувати, повторювати, систематизувати й створювати нове на основі вивченого. Комп'ютерна програма Ms PowerPoint  дозволяє використовувати мультимедійні можливості комп'ютера під час вивчення різноманітного матеріалу (вимоги до оформлення презентації – див. додаток 3).
Основною відмінністю презентацій від решти способів представлення інформації є їх особлива насиченість змістом та інтерактивність, тобто здатність певним чином змінюватися й реагувати на дії користувача.
Переваги мультимедійної презентації:
*    унаочнює матеріали, що презентуються;
*    підвищує оперативність і об’єктивність оцінювання результатів наукового дослідження;
*    сприяє розвитку продуктивних, творчих функцій мислення учнів, формуванню операційного стилю мислення.
Тип презентації безпосередньо залежить від мети її створення.

 



Залежно від мети, яка ставиться перед створенням і використанням презентацій, їх можна умовно поділити на демонстраційні, систематизуючі, дослідницькі. Залежно від творчої ідеї, завдяки якій виявляється яскраве індивідуальне обличчя презентації, – на словникові сторінки, літературні слайд-шоу, творчі знахідки, власні відкриття, презентації – «запитання-відповіді», власне міні-дослідження тощо.
Презентація повинна бути читабельною, підготована з дотриманням усіх вимог, інакше втратить свою інформативну сутність. Слайди, заповнені текстом, не лише виглядають неестетично, а й фактично не читаються (порівняйте рисунки 6 і 7).

     На слайдах доречно розміщувати найсуттєвіше, дотримуючись при цьому основних принципів дизайну та стильового оформлення презентації 
 Створення    презентацій – один із шляхів відображення результатів самостійної дослідницько-пошукової діяльності учня та колективної роботи школярів, який згуртовує дітей, вчить працювати у групі й нести колективну відповідальність за виконану роботу (рекомендації щодо представлення результатів дослідницько-пошукової роботи в електронному вигляді – див. додаток 4).
Будь-яка публікація – це вже творчість, оскільки учень не лише відтворює набуті знання, а творчо їх осмислює, оформлює, висловлює власне ставлення, власне бачення тієї чи іншої проблеми.  Публікація в програмі Microsoft Publisher – це один видів учнівської творчості. Створення публікації є більш доречним на уроках літератури: або перед вивченням творчості письменника (як реклама), або після вивчення творчості (як власне прочитання тощо), однак на уроках мови її теж можна застосовувати. Microsoft Publisher – це програма, за допомогою якої можна створювати,  оформлювати  та  публікувати  документи  різного  типу, зокрема інформаційний бюлетень та буклет до друку, форми для розсилання  електронною  поштою та публікації  в  Інтернеті тощо.  У  програмі містяться шаблони  та макети  публікацій. Шаблони поділено  за категоріями: Бюлетені,  Буклети,  Оголошення, Листівки, Візитки, Веб-сайти, Електронна пошта тощо.
  
Ця програма вимагає від учителя лише добре продумати систему творчих завдань, як-от: підготувати візитку Пантелеймона Куліша (замість «укласти хронологічну таблицю життя і творчості»), підготувати візитку числівника (замість усного висловлювання на мовну тему); виготовити вітальну листівку Тарасові Шевченку з нагоди першого видання «Кобзаря» або з нагоди ювілею (замість усного висловлювання на тему «Чим мене приваблює творчість Кобзаря?»); підготувати рекламний буклет про перший український історичний роман тощо. Вдало продумане й творче завдання – запорука успіху.
Прикладна програма – користувацька комп'ютерна програма, що дає змогу вирішувати конкретні завдання користувача. Прикладними програмами, якими зручно користуватися на уроках мови та літератури, є Педагогічний програмний засіб «Українська мова» та педагогічний програмний засіб «Українська література».  Уроки з використанням цих електронних ресурсів характеризуються цілою низкою беззаперечних переваг.



Список рекомендованої літератури
1.     Білоконна Н. І., Білоконний С. П. До проблеми використання інформаційних технологій у навчальному процесі / ІІ Славянские педагогические чтения: Тез. докл. Междунар. конф., 16-18 окт. 2003 г. – Тирасполь, 2003. – С. 49-53.
2.     Бученко І. В. Комп’ютеризація навчання – свідчення професійної майстерності педагога. Інститут післядипломної педагогічної освіти. – К., 2007.
3.     Ващук О. В. Використання комп’ютерних технологій у навчальному процесі учнів 5-7 класів / Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. – Рівне, 2003. – Вип. 25. – С. 98-103.
4.     Вовковінська Н.В., Дорошенко Ю.О., Забродська Л.М. Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи / За ред. В.М.Мадзігона та Ю.О.Дорошенка. – К.: Педагогічна думка, 2003. – 276 с.
5.     Використання ІКТ на уроках української мови та літератури . – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://docs.google.com/document/d/...P8tFtlTcCUvk1GvvE/edit
6.     Використання компютерних технологій на уроках української мови та літератури. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrlit.vn.ua/article1/1846.html
7.     Газнюк Ю.Ю. Комп’ютер і сучасна проекційна техніка // Комп’ю-тер у школі та сім’ї. – 1998. - № 1.
8.     Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атака, 2005. – С. 76-95.
9.     Замліла Н. С. Мультимедійні проекти – одна з форм роботи з обдарованою молоддю в школі / Обдар. дитина. – 2004. - №9. – С. 32-35.
10.           Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.
11.           «Комп’ютерно-інформаційні і комунікаційні технології у навчальному процесі середньої та вищої школи»: [Матеріали міжнар. наук. конф., м. Косів Івано-Франківської обл.] // Освіта. – 2003. – 23-30 лип. (№34). – С. 1-7.
12.            Манжос О. Групова робота на уроках української мови // Дивослово. – 2008. – № 1. – С. 2 – 4.
13.            Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво. А.С.К., 2004 – 192 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар